7 Onmisbare Tips om meer omzet te halen uit je menukaart

Menukaart optimalisatie

Als ervaren grafisch ontwerper, begrijp ik als geen ander de waarde van een goed ontworpen menukaart. Het is niet slechts een lijst van gerechten; het is een krachtig instrument dat kan worden ingezet als verkoop- en communicatiemiddel om de omzet van je horecazaak te verhogen. Laat je inspireren door het volgende artikel en ontdek hoe je het meeste uit je menukaart kunt halen.

1: Maak Optimaal Gebruik van Menu-engineering

Het is van cruciaal belang om de gegevens uit je kassa te gebruiken in combinatie met je gerechtscalculaties en inkoopsprijzen. Door middel van menu-engineering kun je identificeren welke gerechten echte winnaars zijn, welke slapen en welke potentie hebben. Deze inzichten vormen de basis voor het samenstellen van een menu dat niet alleen aantrekkelijk is voor je gasten, maar ook je omzet verhoogt.

2: Schud de potentiële gerechten wakker

De gerechten die je momenteel weinig verkoopt maar wel een hoge marge hebben, verdienen extra aandacht. Geef ze een prominente plek op je menukaart door ze op te laten vallen met opvallende vormgeving, speciale kaders of een vetgedrukt lettertype. Op deze manier geef je ze de aandacht die ze verdienen en stimuleer je de verkoop ervan. Je kan deze ook buiten je menukaart om promoten met speciaal ontworpen borden of flyers.

3: Houd het Overzichtelijk en Aantrekkelijk

Voorkom keuzestress bij je gasten door je menukaart overzichtelijk te houden. Presenteer je gerechten in duidelijke rijen van zes, en vermijd een overdaad aan opties. Hierdoor kunnen je gasten gemakkelijk hun keuze maken en worden ze niet overweldigd door een te uitgebreide selectie. Je kunt er ook voor kiezen om je drukwerk hierop aan te passen. kies er bijvoorbeeld voor om een wikkelvouw folder te drukken zodat niet alle gerechten op een brede pagina staan.

4: Speel Slim met Kleuren en Vormgeving van de menukaart

Kleur en vormgeving spelen een belangrijke rol bij het prikkelen van de eetlust van je gasten. Kies zorgvuldig je kleurenpalet en gebruik deze consistent op je menukaart. Denk ook na over de vormgeving van je menukaart en hoe deze de algehele uitstraling van je restaurant weerspiegelt. Zorg er dus voor je mooie afbeeldingen gebruikt van gerechten waar de lezer trek van krijgt.

5: Zorg voor een Leesbare Menukaart en Aantrekkelijke Presentatie

Zorg ervoor dat je menukaart goed leesbaar is en vermijd taalfouten. Voeg indien nodig omschrijvingen van ingrediënten toe. Als je een gerecht moet omschrijven die niet zo bekend is bij mensen schrijf dan een goede beschrijving om vragen te beantwoorden zodat ze niet gesteld hoeven te worden. Gebruik smakelijke woorden die de verbeelding van je gasten prikkelen en hun eetlust opwekken.

6: Verwijder het Euroteken en Vermijd Pijnprikkels

Verwijder het euroteken van je prijzen om de pijnprikkel van geld uitgeven te verminderen. Onderzoek toont aan dat het weglaten van het euroteken kan leiden tot een toename van de omzet. Door deze kleine aanpassing creëer je een gastvrije en uitnodigende sfeer op je menukaart. En kijken gasten minder snel naar de prijs, wat voor jou meer omzet betekent.

7: Maak Optimaal Gebruik van Online Mogelijkheden

Maak gebruik van alle beschikbare online mogelijkheden om je menukaart te promoten. Plaats je menu op sociale media, Google Mijn Bedrijf en je website, en overweeg het gebruik van QR-codes om gasten gemakkelijk toegang te geven tot je menu. Op deze manier vergroot je de zichtbaarheid van je menukaart en trek je meer gasten naar je restaurant. Lees dit blog die je laat zien hoe je meer volgers kan krijgen op social media voor jouw horeca zaak.

Door deze tips toe te passen en je menukaart te transformeren tot een effectief verkoop- en communicatiemiddel, kun je de omzet van je horecazaak aanzienlijk verhogen. Wil je meer advies en inspiratie? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier om word lid van onze facebook groep.

Offerte aanvragen?

Ik ben Jordy, en ik help graag jouw bedrijf te laten groeien met vormgeving.

Ik snap als geen ander hoe moeilijk het is op je bedrijf te runnen en de vormgeving en de marketing van je bedrijf up to date te houden.

Vandaar dat ik JVH Design ben begonnen, een plek waar ondernemers naartoe kunnen komen als ze willen groeien met hun bedrijf. Door een passie voor het creëren van effectieve visuele uitingen zowel offline als online ben ik er zeker van dat ik jouw bedrijf kan helpen meer omzet te draaien.

Benieuwd met welke diensten we jouw kunnen helpen?

Eigenaar JVH Design

Onze voordelen

Wat kun je van ons verwachten?

Meer omzet

Als vormgever kan ik helpen de merkidentiteit te versterken van jouw bedrijf, dit zorgt ervoor dat jij opvalt!

Meer tijd

Doordat wij alles uit handen kunnen nemen qua vormgeving kun jij je focussen op jouw bedrijf!

Betere uitstraling

Met onze expertise in het vak zorgen we ervoor dat jouw bedrijf op ieder vlak straalt.

Testimonial

Wat vinden onze klanten van ons?

Professioneel en fijne communicatie

Ik waardeer de inspanning en inzet van JVH Design voor het maken van de flyer voor Flavour Fusion. 

JVH Design heeft een mooi resultaat voor ons opgeleverd.

5/5
Sandy Pah

Google review

Topservice en Topkwailiteit!

We waren opzoek naar een menukaart voor onze bedrijf Florence Grillroom en kwam JVH Design tegen.

We moesten een Excel aanleveren met de gerechten en prijzen en binnen een korte tijd stuurde hij de eerste opzet al, we waren gelijk verkocht! Topservice en topkwaliteit, zeker een aanrader.

5/5
Nev

Google review

Reageert snel en denkt mee

Verwerkt feedback op een positieve manier.
Levert producten en diensten binnen het afgesproken termijn.
Proffesioneel en uiterst bekwaam in zijn werk.

Ik raad JVH design ten zeerste aan als u op zoek bent naar een designer voor uw onderneming.

5/5
Sarah Lutfi

Google review

Ontdek onze
werkwijze

Stap 1: Contact met de klant

Eerst nemen we contact op met de klant en bespreken we de wensen.

Stap 2: We gaan aan de slag

Daarna gaan we aan de slag met jouw besproken project.

Stap 3: Evaluatie met de klant

Als laatst is het tijd voor feedback, is de klant tevreden of zijn er nog verbeterpunten.

Al onze diensten

Klaar om te
beginnen?