6 stappen marketingstrategie voor een succesvolle horecazaak

Horeca Marketing restaurant

Als horecaondernemer weet je dat het hebben van een goede locatie of een prachtige plek niet genoeg is. Je hebt gasten nodig om je zaak te laten groeien. Maar hoe trek je die gasten aan in een wereld vol concurrentie? Een doordacht marketingplan kan je daarbij helpen. Met een focus op online marketing kun je snel mensen verleiden om jouw horecagelegenheid te bezoeken, en dat mogelijk tegen lage kosten. Maar waar begin je? Lees hieronder het stappenplan:

Stap 1: Zet smart doelen voor jezelf

Doelstelling is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor de groei van jouw horecazaak, je beeld jezelf in waar je over een maand of over een jaar wilt staan en je doet dit in meetbare stappen. Dit kun je doen met het zetten van smart doelen. De smart doelen splitsen we in de volgende categorieën voor de horeca:

  • Naamsbekendheid (bv. Aantal bezoekers op de website per maand)
  • Betrokkenheid (bv. Aantal interacties op social media)
  • Bestellingen en of Boekingen (bv. Aantal bestellingen en of boekingen vanuit advertenties)
  • Retentie (bv. Het aantal terugkerende gasten)

Het is wel belangrijk dat de doelen die je voor jezelf opschrijft smart zijn. Een smart doel moet voldoen aan de onderstaande eisen:

Specifiek

Wees zo concreet mogelijk bij het opstellen van je doelen. Als je meet omzet wilt draaien vraag jezelf dan af welk segment of gerecht je meer wilt verkopen.

Een voorbeeld van een specifiek doel is: ‘Ik wil dit jaar meer vegetarische gerechten verkopen dan vorig jaar.’

Meetbaar

Zorg ervoor dat je doel meetbaar is, dit doe je door cijfers te koppelen aan je doelen. Door deze cijfers heb je een lijdraad en kun je altijd bijschakelen mochten de resultaten tegenvallen. Denk bijvoorbeeld aan de omzet, het aantal bezoekers op de website, of het aantal reserveringen.

Een voorbeeld van een meetbaar doel is: ‘Ik wil dit jaar 20% meer vegetarische gerechten verkopen dan vorige jaar.

Acceptabel

Zorg er niet alleen voor dat jij achter de doelstelling staat, maar je team natuurlijk ook! Dan is het niet alleen makkelijker om je doelstelling te behalen en dan doe je het niet alleen. Het betrekken van je team bij de doelstelling zorgt tevens ook dat iedereen achter de doelstelling staat.

Realistische

Is het doel wel realistische? Dus niet te moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk. Zolang het een ambitieuze uitdaging is om het doel te behalen blijft niet alleen jij, maar ook je team gemotiveerd. Een realistische doel verschild per zaak, kijk dus goed wat past bij jouw zaak.

Een voorbeeld van een realistische doel is: “Ik wil dit jaar 25% meer omzet draaien dan vorig jaar”

Tijdgebonden

Zorg dat je weet in welk tijdsgebrek je je doelen wilt behalen. Plan voor jezelf evaluaties in om je proces bij te houden en stuur op tijd bij. Evalueer achteraf en stel dan weer opnieuw nieuwe doelen op. Een marketingplan schrijf je meestal voor een jaar. Toch kan het slim zijn om ook kleinere doelen op te schrijven die je bijvoorbeeld wilt halen binnen een maand of halfjaar.

Stap 2: Omschrijf je doelgroep specifiek

Iedereen wilt natuurlijk zijn ideale gast aantrekken, maar hoe doe je dit? Eerst is het belangrijk om te weten wie exact je ideale klant is. Geen zorgen, je hoeft niet gelijk naar een type klant te trekken. Dit mogen ook meerdere doelgroepen zijn. Zorg er wel voor dat iedere doelgroep een specifieke omschrijving heeft.

Demografische gegevens

Dit zijn algemene gegevens van de doelgroep zoals: geslacht, etniciteit,  leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, inkomen en zelfs geloof.

Levensstijl

Bekijk wat voor soort levensstijl jouw ideale klant heeft. Is jouw klant bijvoorbeeld een vegetariër die op gezonde voeding let? Of een fast food liefhebber die in het weekend graag een burger heeft? Of is het een cocktail liefhebber die in het weekend graag met zijn of haar vrienden een cocktail drinkt.

Voordelen

Met welke soort voordelen ga jij je gasten uitnodigen? bijvoorbeeld een shared dining concept, een culinair menu of een uitgebreide cocktailkaart. Weet waar jouw gast warm van wordt!

Tone of voice

Wilt jouw gast formeel aangesproken worden of juist informeel? In een chique restaurant verwachten je gasten een andere toon dan in een feestcafé.

Hoe meer je weet over jouw ideale gast hoe groter de kans is dat je marketingplan aanslaat, want je weet precies wie jouw gast is en hier kun je naadloos op inspelen!

Stap 3: Je doelgroep bepalen met een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is de kern van je marketingplan. Hiermee kom je er achter wat de sterktes en zwaktes zijn van je horecazaak. Daarna koppel je deze sterktes en zwaktes met kansen en bedreigingen in de markt. Dit helpt je keuzes te maken en kansen in te zien.

Tip: Kies 3 belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigen en focus je hierop.

Sterktes en zwaktes

Wat zijn de sterktes en zwaktes binnen jouw horecazaak vergeleken met jouw concurrenten? Ligt jouw horecazaak bijvoorbeeld in een afgelegen dorp, maar hebben jouw gasten hierdoor wel een prachtig uitzicht? Benadruk je sterken punten in je communicatie naar buiten en probeer je zwakke punten te verbeteren.

Kansen en bedreigingen

Welke kansen en bedreigen zie je in de horeca? Bijvoorbeeld: Steeds meer mensen worden vegetariër, wil je hier met jouw horecazaak op inspelen? Of zie jij dat er een bepaald gerecht momenteel trending is? Speel hierop in en promoot deze gerecht door te flyeren, social media promoties te maken of via je website. Of merk jij dat mensen meer eten bestellen? Zorg er dan voor dat mensen gemakkelijk via jouw website kunnen bestellen.

Stap 4: Kies de juiste marketingstrategie

Wil je de juiste doelgroep bereiken en je doelstellingen behalen? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste strategie gebruikt. We zetten hieronder een aantal van de beste strategieën voor je op een rijtje. Kies vervolgens de strategie die het beste op je doelgroep aansluit.

Social media

Afhankelijk van de leeftijd en de interesses van je doelgroep kis je een of meerdere platformen uit. Is jouw doelgroep nog vrij jong en is deze vrij hip? Kies dan bijvoorbeeld Tiktok of Instagram. Een oudere doelgroep gebruikt bijvoorbeeld vaker Facebook. Doe dus je onderzoek en wees daar waar je doelgroep is!

SEO

Wil jij meer lokale gasten aantrekken op jouw website? En dat jij in de zoekresultaten komt als ze bijvoorbeeld zoeken naar: ‘Restaurant in Breda’? Dan is het tijd dat je je website SEO optimaliseert! Zorg dat je teksten SEO geoptimaliseerd zijn en dat je lokale keywords gebruikt in je teksten.

Google en Meta advertenties

Om direct een breed publiek te bereiken kun je gebruik maken van Google of Meta advertenties. Start met een specifieke doelgroep en een klein budget. Merk je dat je veel gasten krijgt door je advertentie? Schaal dan op en verhoog het budget.

Promotionele acties

Denk hiervan een kortingen voor vaste gasten of een speciale tijdelijke kortingen. Promoot deze vervolgens met een leuke flyer of poster. Hier zijn natuurlijk eindeloze mogelijkheden in, ga een brainstormen en wees creatief!

E-mailmarketing

Stuur je vaste klanten maandelijks of wekelijks een nieuwsbrief met daarin speciale acties of evenementen. Of stuur gasten die al gereserveerd hebben vlak voor hun bezoek een wijnarrangement dat ze alvast kunnen bezoeken.

Stap 5: Meet je resultaten

Het is zover! Je hebt veel tijd gestoken in het maken van een marketingplan om je horecazaak op de kaart te zetten. Jij en je team doen er alles aan om de doelstellingen te behalen. En dat gaat best goed, denken jullie.

Maar denken en weten is niet hetzelfde. Je wilt wéten wat de marketingacties je concreet opleveren. Het voordeel van online marketing? Het resultaat is bijna altijd meetbaar. Handige meetinstrumenten die je hierbij gebruikt zijn:

Google Analytics

Met Google Analytics zie je precies hoeveel mensen je website bezoeken, wanneer en wat de meestgezochte pagina’s zijn. Maar ook hoeveel bezoekers daadwerkelijk een reservering plaatsen.

Facebook en Instagram resultaat

Bekijk hoeveel volgers je hebt, hoeveel mensen interactie hebben met je berichten én welke berichten goed scoren bij je ideale gast.

Facebook business manager

Met deze tool beheer je al je advertenties op Meta. Iedere advertentie richt je specifiek op een doelgroep. Ook zie je de resultaten van jouw advertentie en beheer je eenvoudig de kosten.

Stap 6: Vat jouw marketingplan samen

En dan nu de laatste stap! Om in een oogopslag je doelen te zien, wie je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen, is een samenvatting van jouw marketingplan een aanrader.

Vat in maximaal 2 alinea’s de conclusies van alle onderdelen uit jouw marketingplan samen. Zo is het voor iedereen gemakkelijk en snel te lezen. Want voor de uitvoering van je marketingplan heb je draagvlak nodig. Zorg dus dat iedereen op de hoogte is van de marketingactiviteiten. En je bent klaar om jouw horecazaak te laten groeien!

Wat kost marketing voor jouw Horecazaak?

Hoeveel je uiteindelijk kwijt bent aan marketing voor jouw horecazaak heb je zelf in de hand. Het ligt eraan welke marketingactiviteiten je wel of niet inzet, het hangt natuurlijk af van je budget voor het adverteren. Wat vaak als lijdraad word gebruikt is als volgt: Hoe groter de doelgroep is en hoe minder concurrentie je hebt, hoe groter de kans is op succes op marketinggebied. Je hebt dan minder budget nodig om je bezoekers over te halen om naar je horecazaak te komen.

Klaar voor een sterk horeca marketingplan?

Ben jij liever niet zo bezig met marketing en wil jij dit laten uitbesteden? Dat snappen we. JVH Design helpt je graag. Neem gerust contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek.

Offerte aanvragen?

Ik ben Jordy, en ik help graag jouw bedrijf te laten groeien met vormgeving.

Ik snap als geen ander hoe moeilijk het is op je bedrijf te runnen en de vormgeving en de marketing van je bedrijf up to date te houden.

Vandaar dat ik JVH Design ben begonnen, een plek waar ondernemers naartoe kunnen komen als ze willen groeien met hun bedrijf. Door een passie voor het creëren van effectieve visuele uitingen zowel offline als online ben ik er zeker van dat ik jouw bedrijf kan helpen meer omzet te draaien.

Benieuwd met welke diensten we jouw kunnen helpen?

Eigenaar JVH Design

Onze voordelen

Wat kun je van ons verwachten?

Meer omzet

Als vormgever kan ik helpen de merkidentiteit te versterken van jouw bedrijf, dit zorgt ervoor dat jij opvalt!

Meer tijd

Doordat wij alles uit handen kunnen nemen qua vormgeving kun jij je focussen op jouw bedrijf!

Betere uitstraling

Met onze expertise in het vak zorgen we ervoor dat jouw bedrijf op ieder vlak straalt.

Testimonial

Wat vinden onze klanten van ons?

Professioneel en fijne communicatie

Ik waardeer de inspanning en inzet van JVH Design voor het maken van de flyer voor Flavour Fusion. 

JVH Design heeft een mooi resultaat voor ons opgeleverd.

5/5
Sandy Pah

Google review

Topservice en Topkwailiteit!

We waren opzoek naar een menukaart voor onze bedrijf Florence Grillroom en kwam JVH Design tegen.

We moesten een Excel aanleveren met de gerechten en prijzen en binnen een korte tijd stuurde hij de eerste opzet al, we waren gelijk verkocht! Topservice en topkwaliteit, zeker een aanrader.

5/5
Nev

Google review

Reageert snel en denkt mee

Verwerkt feedback op een positieve manier.
Levert producten en diensten binnen het afgesproken termijn.
Proffesioneel en uiterst bekwaam in zijn werk.

Ik raad JVH design ten zeerste aan als u op zoek bent naar een designer voor uw onderneming.

5/5
Sarah Lutfi

Google review

Ontdek onze
werkwijze

Stap 1: Contact met de klant

Eerst nemen we contact op met de klant en bespreken we de wensen.

Stap 2: We gaan aan de slag

Daarna gaan we aan de slag met jouw besproken project.

Stap 3: Evaluatie met de klant

Als laatst is het tijd voor feedback, is de klant tevreden of zijn er nog verbeterpunten.

Al onze diensten

Klaar om te
beginnen?